10 ספט 2017
ספטמבר 10, 2017

אם חד הורית

אין תגובות

יאנוש קורצ’ק כתב פעם כי “שנות הילדות שלנו הן שנות החיים באמת. על שום מה ולמה אומרים לנו לחכות?” אכן, שנות הילדות של ילדינו הן שנים מלאות בהפתעות ושמחה, אך קשה היא חובת גידול הילדים, חובת חינוכם והחובה להעניק להם חום, אהבה וכלים להתמודדות ראויה בחיים האמתיים. קשה במיוחד היא מלאכת גידול הילדים, כאשר היא נעשית על ידי אם חד הורית, שאינה זוכה לתמיכה של בן או בת זוג, בגידול הילדים.

בשל חשיבותו הרבה של הנושא, מצאנו לנכון לחבר את המאמר שלהלן, לידיעתכן/ם ונוחיותכן/ם הקוראות והקוראים, אשר במסגרתו נסביר מהי ההגדרה למונח אם חד הורית, אילו זכויות מוקנות לאם חד הורית ומספר נושאים שכדאי להכיר במסגרת הסוגיה הזו.

נבקש להעיר הערה לפני שנתחיל: המאמר שלהלן הוא מאמר כללי בלבד ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי ספציפי. לשם קבלת ייעוץ, יש לפנות לעורך דין משפחה בעל ניסיון.

אם חד הורית – החקיקה הרלוונטית:

ככלל, משפחות יחיד, דהיינו – אם חד הורית וכיו”ב, זוכות להקלות מסוימות, מתוקף מצבן החוקי. אותן הקלות קבועות במספר חוקים וגם מכוח מדיניות מוכתבת של משרדי ממשלה ועיריות. עם זאת, קיים חוק אחד ועיקרי שמקנה זכויות יתר להורים יחידניים, אשר נקרא: חוק סיוע למשפחות שבראשן הורה עצמאי, תשנ”ב – 1992 (להלן: “חוק הסיוע להורה”). חוק הסיוע להורה מקנה מספר זכויות שמוענקות באופן בלעדי להורה יחיד, דהיינו – הורה שלא מקבל עזרה בגידול הילדים מאדם נוסף, כגון – בן זוג או ידוע בציבור. במילים אחרות – הורה אשר מגדל את ילדיו לבדו.

נסביר – חוק הסיוע להורה, קובע קודם כל הגדרה למונח הורה יחידני, כך שמי שעונה להגדרה זו, יהיה זכאי למספר הטבות שמוקנות להורה יחיד. זו ההגדרה: הורה יחיד הוא תושב מדינת ישראל וכן הורה שיש לו ילד אחד או כמה ילדים. הורה יחידני יוכר ככזה, במידה והוא אכן הורה המגדל לבדו את ילדיו, ללא סיוע של בן זוג או הורה נוסף.

נדגיש כי הורה שחי בזוגיות ידועה בציבור עם אדם נוסף, לא יוכר בתור הורה יחידני, בהתאם לחוק הסיוע להורה. במקביל, גם הורה שעדיין נשוי באופן רשמי, עשוי להיות מוכר בתור הורה יחידני. למשל, אם חד הורית שמסורבת גט על ידי בעלה. כלומר – אם שמגדלת את ילדיה לבד, אך רשומה כנשואה רשמית, אך לא למעשה. כך גם במקרה של אם חד הורית שמתגוררת בנפרד מאבי ילדיה, בתקופה שעולה על שנתיים. גם במקרה כזה, ניתן להכיר בה כהורה יחידני. אם חד הורית שמתגוררת במקלט לנשים מוכות, תוכר גם היא בתור הורה יחידני.

הזכויות שמוענקות להורה יחידני מכוח חוק הסיוע להורה:

כאמור, חוק הסיוע להורה, מקנה מספר הטבות להורים יחידניים, בהתאם להגדרה שהצגנו בהרחבה בחלק הקודם. הבה נמנה את ההטבות, כדלקמן:

סיוע במעונות יום – בהתאם לחוק הסיוע להורה, הורה יחידני יהיה זכאי לקדימות בהרשמת ילדיו למעונות יום. הסיבה להטבה זו היא הרצון לאפשר להורה יחידני לצאת לעבוד בשעות עבודה מקובלות. כמו כן, בהתאם לחוק הסיוע להורה, הורה יחידני יזכה בהנחה ברישום ילדיו למעונות יום.

הכשרה מקצועית – חוק הסיוע להורה מקנה להורה יחידני, אפשרות ליהנות מהכשרה מקצועית וכן מעניק לו קדימות בהרשמה להכשרות מקצועיות מטעם משרד התעשייה והמסחר. גם כאן, תכלית ההטבה היא לתת כלים להורה יחידני, לשם יציאה לעבודה.

סיוע בהלוואות – בהתאם לחוק הסיוע להורה, הורה יחידני יהיה זכאי להקלה במתן הלוואות לשם דיור ציבורי וכן לשם רכישת דירה. עם זאת, חשוב להדגיש כי החוק מתנה קבלת הלוואות אלו בעמידה במבחני הכנסה.

סיוע מכוח חוקים אחרים:

חשוב להעיר כי הורה יחידני זכאי להטבות נוספות מכוחם של חוקים אחרים. למשל – מכוח דיני המיסים, הורה יחידני יהיה זכאי להקלה בתשלום מס הכנסה ונקודות מס. כך גם להנחה בארנונה ותשלומי עירייה. כמו כן, מכוח דיני הביטוח הלאומי, יהיה זכאי הורה לקבלת הטבות כמו מענקים, סיוע במזונות והרשימה עוד ארוכה.

לסיכום:

גידול ילד זו מטלה קשה ותובענית מאוד, במיוחד כאשר היא נעשית על ידי הורה יחיד. לכן, המחוקק מצא לנכון להקל על הורים יחידניים, הן בהכשרה מקצועית והן במתן סיוע עקיף וישיר, לשם גידול הילד וכן לשם רכישת כלים לצורך פרנסה. כך או אחרת, תמיד רצוי להיעזר בעורך דין משפחה, לשם בירור ומיצוי זכויות בנושא.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (5 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
אם חד הורית, 5.0 out of 5 based on 5 ratings

השארת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *